زیبا عبدالله انتخابات منطقه آزاد اروند منطقه آزاد اروند

زیبا: عبدالله انتخابات منطقه آزاد اروند منطقه آزاد اروند انتخابات عبدالله کعبی

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی آینده نگری تورم دو رقمی

انگار علی طیب‌نیا، وزیر سابق اقتصادی می‌داست به زودی اتفاقی در کشور اتفاق خواهد افتاد، هنگامی که او از رسیدن قیمت تورم به پوسته سخت خود خبر داده بود. حالا همه م

آینده نگری تورم دو رقمی

آینده نگری تورم دو رقمی

عبارات مهم : اقتصاد

انگار علی طیب نیا، وزیر سابق اقتصادی می داست به زودی اتفاقی در کشور اتفاق خواهد افتاد، هنگامی که او از رسیدن قیمت تورم به پوسته سخت خود خبر داده بود. حالا همه متفق القول هستند که تورم در سال آینده دیگر به آسانی مهارناپذیر نیست و احتمالا قد کشیده و سایز آن دو رقمی شود.

ایلیا پیرولی، روزنامه نگار اقتصادی در مطلبی که در روزنامه تجارت منتشر شده، گزارش مرکز پژوهش های مجلس در مورد آینده قیمت تورم در سال آینده را تحلیل کرده هست. وی نوشته است: این پیش درآمدی جهت یک زلزله بزرگ در اقتصاد خواهد بود. شاید حالا تورم از فعل و انفعالات زمین تبعیت کرده و همچنانکه زمین با پیش زمین لزره هایی زنگ هشدار را جهت ساکنان پایتخت کشور عزیزمان ایران و چند شهرستان کشور به صدا درآورده هست، تورم نیز با سیگنال های هشدار دهنده به اقتصاد چراغ قزمز نشان می دهد.

آینده نگری تورم دو رقمی

مرکز پژوهش های مجلس نیز در این باره در گزارشی، با برشمردن دلایل کم کردن تورم در سال های اخیر، مواردی مانند نظام بانکی، بازار ارز و قیمت سود را از دلایلی دانسته که می تواند زمینه ساز بازگشت قیمت تورم دورقمی باشد.

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده است: در سال های اخیر نیز روند کاهشی تورم قابل توجه بوده هست. بعد از زیاد کردن شدید تورم در سال ۱۳۹۲ و قرار گرفتن در نقطه 34.7درصد، قیمت تورم از خرداد ماه ۱۳۹۲ تحت تاثیر متغییرهای متعددی از جمله کم کردن قیمت کالاهای وارداتی، کم کردن انتظارات تورمی، تخلیه شوک ناشی از زیاد کردن قیمت ارز، رکود عمیق حاکم بر اقتصاد ایران، کنترل پایه پولی به وسیله دولت و اجماع سیاستگذاران جهت کم کردن تورم، کم کردن یافته و در ادامه مسیر کاهشی خود، در سال ۱۳۹۵ به رقم کم سابقه ۹ درصد رسیده و به نشانه تورم ۵ درصدی و پایدار نزدیک شده است هست. با این حال این روند کاهشی در سال ۱۳۹۶ تا حدی متوقف شده است است.

انگار علی طیب‌نیا، وزیر سابق اقتصادی می‌داست به زودی اتفاقی در کشور اتفاق خواهد افتاد، هنگامی که او از رسیدن قیمت تورم به پوسته سخت خود خبر داده بود. حالا همه م

نرخ تورم سالیانه منتهی به هر ماه در سال ۱۳۹۴ روند کاهشی داشته و این روند کاهشی در سال ۱۳۹۵ نیز ادامه داشته هست. در دو ماه ابتدایی سال ۱۳۹۶ نیز همچنان قیمت تورم سالیانه منتهی به هر ماه، کمتر از سال ۱۳۹۵ هست. ولی قیمت تورم سالیانه از خرداد ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل زیاد کردن یافته و در چهار ماه آخر مورد بررسی اوج تر از مدت مشابه سال قبل است.

با این حال باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از اوج تر بودن تورم در نیمه ابتدایی سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ ناشی از اوج رفتن شاخص قیمت مصرف کننده در ماه های انتهای سال ۱۳۹۵ و ابتدایی سال ۱۳۹۶ به خصوص فروردین ۱۳۹۶ بوده به طوری که قیمت ماهیانه به غیر از فروردین و آبان ۱۳۹۶ کمتر از قیمت تورم ماهیانه در سال ۱۳۹۵ بوده است.

این مرکز در گزارش انتشار یافته خود، زیاد کردن شاخص قیمت جهانی و شاخص قیمت وارداتی، روند کاهشی قیمت سود بانکی و رشد نقدینگی و کم کردن سهم شبه پول از رشد نقدینگی را از عوامل مهم زیاد کردن قیمت تورم اعلام کرده است.

آینده نگری تورم دو رقمی

اگر چه براساس گفته های کار شناسان اقتصادی و همچنین گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس به آن نیز پرداخته هست، استمرار وضع بحرانی نظام بانکی، انتقال نقدینگی از شبه پول به پول و قیمت گذاری بخش انرژی و قیمت ارز از مهم ترین عوامل اثرگذار بر رشد قیمت تورم هستند، ولی مسئله تولید موضوعی است که گفته می شود شاید مهم ترین مولفه جهت تاثیرگذاری بر روند قیمت تورم باشد.

به عبارتی کار شناسان معتقدند که باید بر اقتصاد و به خصوص پدیده تورم مکانسیم سیستمی حاکم باشد، و جهت این منظور اگر فقط به شاخص متغییر های گفته شده است بسنده کنیم امکان کنترل قیمت تورم وجود ندارد و باز آتش آن خرمن اقتصاد را می سوزاند. در این باره دکتر حسین راغفر در یکی از یادداشت هایش در این باره آورده است: اگر می خواهیم تورم را کنترل کنیم، باید عنوان تولید واقعی در اقتصاد را تقویت و تشویق کنیم که این هم با ساختارهای موجود امکان پذیر نیست.

انگار علی طیب‌نیا، وزیر سابق اقتصادی می‌داست به زودی اتفاقی در کشور اتفاق خواهد افتاد، هنگامی که او از رسیدن قیمت تورم به پوسته سخت خود خبر داده بود. حالا همه م

اشاره دکتر راغفر به تولید به معنای نشانه گرفتن عمق مسئله بوده و بیانگر آن است که اگر تولید را به عنوان محور قرارگیرد، آن وقت می توان به عنوان صادرات و قیمت ارز نیز پرداخت و برپایه تولید جهت مهار قیمت تورم چاره اندیشی کرد.

در حال حاضر بر پایه گزارش های شرکت توسعه تجارت و همچنین داده های گمرک کشور، رشد واردات زیاد از صادرات بوده و این امر بیانگر آن است که هزینه های تولید کننده بسیار اوج بوده که توان مسابقه صادراتی را از دست داده است.

آینده نگری تورم دو رقمی

این در حالی است که بسیاری ازکار شناسان اقتصادی تاکید دارند که سهم صادرات در ارزآوری کشور بیش از ۸۵ درصد باشد. ولی هنگامی که که قیمت ارز یکی از متغییر های مهم تولید است به علت نظام نامناسب عرضه و تقاضای آن با پرسشها ریشه ای مواجه هست، چگونه می تواند به تولید و به تبع آن به کم شدن قیمت تورم کمک کند؟

اکنون دلار اقتصاد را در وضع آشوب ناکی قرار داده هست، و علت مهم آن نیز دخالت نابجای دولت ها در بازار آن هست. در حال حاضر دولت جهت منفعت طلبی خود و جهت اینکه هزینه های جاری خود را محقق کند، به جای ساماندهی نظام ارزی، این بازار را بر اساس اهداف گفته شده است نظم می دهد. این هم ناشی از سیاستگذاری غیر مستقل دولتهاست؛ آیا که آنها بر اساس گروه های رانتی جهت اقتصاد سیاستگذاری می کنند. دکتر حسین راغفر در این باره نوشته است: هنگامی که رانت بزرگی در تعیین قیمت ارز وجود دارد و عده خاصی از آن استفاده می کنند که به قدرت وصل اند و از منابع عمومی هم ارتزاق می کنند و از رانت ارز و انرژی ارزان بهره می گیرند، متاسفانه پرسشها متعددی بروز می کند. در همین شرایط است که بخش شخصی مستقل و قدرتمندی هم نخواهیم داشت. به همین خاطر است که دولت ناتوان از راهکار مناسب جهت برون رفت تولید از مخمصه رکود تورمی هست. در ادامه این گزارش ازنظرات دکتر مهدی تقوی، اقتصاددانی که جهت نخستین بار در کشور راجع به تورم سخن گفته، استفاده کردیم. این اقتصاددان می گوید: دولت دوازدهم اگر روند فعلی را ادامه دهد می توان امیدوار بود که قیمت تورم با زیاد کردن مواجه نشود. دکتر تقوی ادامه می دهد: اتفاقا دولت روحانی باید قیمت تورم موجود را که گویا 8.5درصد است را کمتر کند، آیا که اگر کشور جهت رونق نیاز دارد که قیمت تورم کمتر باشد و در شکورهای در حال توسعه این قیمت بیم ۲ تا 3.5درصد است.

وی در ادامه می گوید: من با شما موافقم که جهت مهار قیمت تورم باید عمقی به عنوان نگاه کرد و اول تولید را مد نظر قرار داد، آیا که تولید به متغییر های کلان اقتصادی وابسته هست. ازاین رو بهتر است براساس تولید به عنوان تورم نگاه کرد. به عنوان مثال اگر خواهان تولید با کیفیت هستیم باید گرانی را کنترل کرد و قیمت ارز به قیمت واقعی عرضه شود. هنگامی که این کار صورت بگیرد هزینه تولید کننده پایین می آید. ازطرفی با برطرف گرانی قدرت خرید مردم با رشد مواجه و تقاضا زیاد کردن می یابد. موضوعی دیگر اینکه دولت باید نظام مالیاتی را ساماندهی کند و با استفاده از منابع آن یاران ها مورد نیاز را به تولید بدهد. ولی اگر حاملهای انرژی با زیاد کردن مواجه شوند، قطعا هزینه های تولید کننده با زیاد کردن مواجه خواهد شد.

ایلنا

واژه های کلیدی: اقتصاد | اقتصاد | اقتصادی | سال آینده | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه